جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- احکام / پيشگفتار
    «معرفت دينى»، هدف آفرينش انسان

    «معرفت دينى»، هدف آفرينش انسان‏

    اساساً بايد گفت: دركِ صحيحِ مسئلۀ آفرينش و خلقت انسان نيز از رهگذر فهمِ درستِ ساختار دين در همين سه بخش، امكان‏پذير خواهد شد، زيرا انسان، چنان‌که آفريدگار او فرموده است، براى نيل به «كمال توحيدى»، آفريده شده است:

    «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ‏»[1] 

    «و ما جنّ و انسان را نيافريديم مگر براى آنكه عبادت كنند.»

    و مفسّران قرآن، منظور از «بندگى» در اين آيۀ شريفه را «معرفت» دانسته‏‌اند، چرا كه «كمال توحيدى» همان «خدايى‌شدن» است و «خدايى‌شدن»، گوهر گران‌بهايى است كه جُز در صدف «معرفت» يافت نمى‏‌شود.

    بنابراين زيربناى آفرينش انسان، رسيدن به كمالات توحيدى و به عبارت ديگر پيمودن و طى‌كردن وادى «معرفت دينى» است.

    از سوى ديگر براى دستيابى به كمالات توحيدى و در نتيجه الهى‌شدن، بايد مُطالبات و خواسته‏‌هاى خداوند متعال از انسان، يعنى فرامين و تكليفات او كه همان «واجبات، محرّمات، مستحبّات، مكروهات و مباحات» است، مورد عمل و اقدام، واقع شود.

    از سوى سوّم، عمل به اين احكام و فرامين و مؤدّب‌شدن به اين آدابِ تكليفى نيز بدون «اخلاق» و تزكيه و تهذيب نفس، به صورت حقيقى، ممكن نيست؛ چرا كه اگر در ظاهر نيز ممكن باشد، تنها يك ادب ظاهرى و قشرى است و در حقيقت، «پوست‌ه‏اى بدون مغز» و «ظاهرى خالى از باطن» خواهد بود و طبعاً آن‌چنان ارزشمند و قدرتمند نيست كه بتوان با گذر از آن، به مقام بلند «كمالات توحيدى» نائل گشت.



    [1]. ذاريات، 56.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365